קופירייטינג כתיבה שיווקית

Adikos, March 17, 2010, Via Flickr, Creative Commons Attribution

לא צריך להסביר מהו כוחן של המילים, בוודאי שלא לקופירייטרים. חוק הג'ונגל הוא שהחזק מנצח, וכשנמצאים בזירת האינטרנט הכוח עובר לידי המילים, ובכדי לבלוט חייבים להיות הטובים ביותר. הגולשים מתרשמים מתוכן האתר, והוא שייקבע אם הם יישארו באתר או ימשיכו הלאה… זו גם הסיבה שבעלי אתרים הבינו שבכדי למשוך אליהם לקוחות ולהשאירם באתר, חלק משמעותי מהטקסטים צריך להיות שיווקי.

מה זו כתיבה שיווקית?

כתיבה שיווקית הוא סוג של כתיבה אסטרטגית, דרכה מנסים לשכנע את הלקוח לבצע פעולה מסוימת convince to act (לקנות, להירשם, להשאיר פרטים, להתקשר), כשמטרת העל היא למכור ללקוח מוצר או שירות.

במקביל, אותו הטקסט שנועד למכור, חייב להיות כתוב ברמה גבוהה, ולעניין את הגולש. אם כתיבת תוכן אמורה להיות אינפורמטיבית ומעבירת מידע, הרי שכתיבה שיווקית תתמקד בעסק או במוצר, תהייה קולחת יותר ותנסה לגרום לגולש להתעניין ספציפית במוצר או בשירות שמוצעים לו.

קופירייטינג מול כתיבה שיווקית

יש וכוח תמידי על ההבדל בין כתיבת קופירייטינג לכתיבה שיווקית, וכנראה שברוב המקרים שני סוגי הכתיבה חופפים זה לזה. עד עידן האינטרנט, הכתיבה השיווקית הייתה נחלתם של מוצרי המדיה המודפסת: עיתונים, ירחונים, פליירים ומודעות פרסום. כיום, לרוב בתי העסק, וגם לקטנים ביותר, יש אתרים שהם מציגים לקהל הגולשים ובכל אחד מהם נדרשת הצגת בית העסק בצורה שיווקית וכמובן מקורית, מיוחדת ומעניינת, וכזו שתסחוף את הגולש להישאר באתר.

מדוע כתיבה שיווקית כל כך חשובה לאתרים?

ממחקרים רבים שנעשו על התנהגות הגולשים ברשת, נמצא שמהרגע שגולש נכנס לאתר, חולפות בין 3-8 שניות בהן הוא מחליט אם להישאר באתר או להמשיך ולחפש אתר אחר. יש הרבה גורמים, שחלקם נסתרים מהעין, אך מעל הכל מה שישאיר את הגולש זה הטקסט. טקסט איכותי, ברור ומעניין, כותרת שיווקית מקורית וסוחפת, מידע ממוקד ועוד. מהרגע שבו הגולש מבין שבאתר הספציפי הוא ימצא את מה שביקש, כנראה נעשתה באתר עבודה מוצלחת של כתיבה שיווקית. בכדי להגיע לכתיבת הטקסט הנכון והמתאים ביותר לאתר, כותב התוכן חייב להבין את מהות השירות, לדעת מה אמור לעניין את גולשי האתר ומהם יתרונות העסק לעומת המתחרים.

מחפש עבודה בכתיבת תוכן שיווקי? צפה במשרות כתיבה שיווקית באתר ושלח קורות חיים

למרות שלל הרשתות החברתיות שצצות ברחבי רשת האינטרנט בשנים האחרונות והשינויים הרבים שגוגל מכניסים אל אלגוריתם החיפוש האורגני שלהם, הרי שגם עולם ה-PPC (קידום ממומן) לא נותר מאחור. למעשה, אין כמעט חודש או אפילו שבוע בה גוגל, מיקרוסופט או יאהו לא יוצאות בהכרזות בנוגע לאפשרויות חדשות הזמינות למפרסמים במערכות שלהם, בין אם מדובר באופי המודעות עצמן או במיקוד שלהן לקהל יעד שונים.

מסיבה זו, מועמד לתפקיד PPC חייב להיות בעל אוריינטציה טכנולוגית חזקה, יכולת למידה עצמאית ולהכיר את כל המגמות והשינויים העכשוויים בשוק אצל כל אחת מענקיות החיפוש האלו, כמו גם את המערכות הרלוונטיות עימן יעבוד (Bing Ads, Google Adwords וכו'). למרבה האירוניה, ככל שהקידום האורגני בגוגל נעשה קשה יותר, כך יותר חברות פונות לשוק הממומן, התחרות גוברת והדרישות מן המועמדים עולות.

אם כך, מה עוד דורשות החברות השונות מאיש PPC?

ידיעת השפה האנגלית על בוריה ושפות זרות נוספות

מרבית החברות בשוק פועלות בשוק הבינלאומי ולכן על המועמד להיות גם בעל שליטה טובה מאוד באנגלית (קריאה כתיבה ודיבור): לא רק שבמהלך העבודה נתקלים בהרבה מאוד מונחים טכניים שיש ללמוד אותם באמצעות חומר רקע באנגלית, אלא שגם התקשורת עם חברות זרות ואפילו בתוך החברה היושבת בארץ מתבצעת בדרך כלל באנגלית.

כמו כן, לדוברי שפות זרות מלבד אנגלית יש יתרון משמעותי, ואם בעבר היה מדובר בעיקר בשפות האירופאית הקלאסיות, הרי שהיום רואים דרישה הולכת וגוברת גם לשפות מזרח אירופאיות וכאלו מהמזרח הרחוק, שם נמצאים מרבית מהשווקים המתפתחים.

קופירייטינג והבנת השפה השיווקית

מכיוון שמרבית הקמפיינים הממומנים מתבססים בסופו של דבר על יצירת מודעות בעלות מסרים שיווקים והפנית המשתמשים לדפי נחיתה עם אוריינטציה שיווקית , נדרש גם ניסיון כלשהו בקופירייטינג (כתיבה שיווקית), אם במקום עבודה קודם בתחום האינטרנט, סטארטפ או משרד פרסום. רק על מנת לסבר את האוזן, גם שינוי של מילה אחת, הזזת כפתור כלשהו בעמוד או שינוי הצבע שלו יכולים להעלות את אחוזי ההמרה בצורה ניכרת.

ניתוח נתונים, מתחרים ואנליזה

דרישה נוספת וחשובה מאוד אותה ניתן למצוא כמעט בכל מודעת דרושים PPC היא רקע בניתוח נתונים באמצעות מערכת כגון Google Analytics המאפשרת לעקוב אחר המרות שהתקבלו מקמפיינים ממומנים ביתר קלות. מבחינה זו, תואר באחד מהמדעים המדויקים כגון כלכלה, מתמטיקה, סטטיסטיקה או מדעי המחשב יכול להוות יתרון משמעותי. אין צורך להוסיף שגם שליטה מלאה באקסל, כולל כל הנוסחאות השונות היא כמעט תמיד בגדר חובה.

כפועל יוצא מדרישה זו, אנשי PPC בחברות מסוימות נדרשים לדעת לא רק כיצד לנתח את הנתונים החשופים לעיניהם, אלא גם לעקוב אחר המתחרים, לזהות את טקטיקת הפעולה שלהם ולהבין מהן נקודות החוזק והחולשה שלהם לעומתם.

יכולת עבודה בצוות ויחסי אנוש

מעבר לכל הדרישות הטכניות, גם האופי של המועמד יכול להשפיע במידה רבה על הסיכוי שלו להתקבל אל המשרה המיוחלת. אנשי PPC רבים עובדים בתפקידי ניהול צוות או אחראים על מספר גדול של קמפיינים במקביל, ולכן הם חייבים לדעת כיצד להתנהל בצוות ובעיקר להפגין יכולת בין אישית ברמה גבוהה, כל זאת תוך כדי עבודה בתנאי לחץ ולעיתים אף שעות עבודה ארוכות. יתרה מכך, לעיתים נדרש לנהל משא ומתן לפני חתימה על הסכם שיתוף פעולה אפשרית, ולכן נדרשת חלק מהמראיינים מחפשים אצל המועמד גם סימני אסרטיביות ויכולת עמידה על המקח.

מחפש עבודה בתחום ה-PPC? צפה במשרות ה-PPC באתר שלנו ושלח קורות חיים

חיפוש עבודה בתחום ה-SEO

בשנים האחרונות עבר עולם קידום האתרים (SEO) טלטלה עזה, כאשר חברות קידום רבות מספור הן בארץ והן בעולם גילו כי טקטיקות הקידום בהן השתמשו במשך שנים אינן רלוונטיות עוד ואף גרמו לפגיעה באתרים שקודמו בעבר. בין יתר הטקטיקות האלו ניתן למנות שכפול של תכנים בין אתרים שונים עם שינויים מועטים ביניהם, הקמת אתרי תמיכה עם תוכן דל באיכות נמוכה, וכתיבת תגובות ללא תוכן של ממש בפורומים ובלוגים.

בד בבד עם שיפור האלגוריתם של גוגל שסינן טקטיקות קידום אלו והפך אותן ללא רלוונטיות, חלה גם התפתחות עצומה מהפן החברתי של הרשת: יותר ויותר אתרים גילו כי הם מסוגלים להביא תנועה איכותית מרשתות חברתיות כגון פייסבוק ושתקציבים רבים שבעבר הופנו אל השגת מקומות גבוהים יותר במנועי חיפוש, צריכים כעת להיות מושקעים ביצירת פוסטים ועדכונים ויראליים אשר יובילו אל האתר עצמו מתוך הרשת החברתית.

חשוב להדגיש כי למרות כל השינויים הללו, העקרונות הבסיסים של עבודת הקידום לא השתנו ובכלל זאת התאמת האתר למילות המפתח אותם אנשים מחפשים וקבלת קישורים מאתרים חיצונים ברשת ("בניית קישורים"). לכן, מרבית חברות הקידום המפרסמות מודעות דרושים SEO, דורשות היכרות של לפחות שנה או שנתיים עם עולם ה- SEO הקלאסי.

 עם זאת,  מקדם האתרים המודרני נדרש להפגין יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה על מנת לעבור דרך המסננים השונים של גוגל ובעיקר לא להפוך את העבודה שלו למונוטונית וכזו שניתן לאתר בה דפוסים קבועים בקלות יתרה. המקדם גם צריך לדעת מתי להשתמש ברשתות החברתיות לטובתו, במיוחד כאשר לרשתות ספציפיות כמו גוגל פלוס יש השפעה על האופן שבו האתר מוצג בתוצאות החיפוש.

דרישות טכניות נוספות

מלבד הדרישה להכיר את עולם קידום האתרים עצמו במשך שנה או שנתיים לפחות, חלק גדול מן החברות אשר מקדמות אתרים בחו"ל, דורשות גם את ידיעת השפה האנגלית ברמה גבוהה מאוד (עד רמת שפת אם). הסיבה לכך היא שרוב המערכות המשמשות לניהול אתרים (CMS) משתמשות במושגים טכניים באנגלית, ולעיתים קרובות גם התקשורת בתוך חברת הקידום או עם חברות חיצוניות מתבצעת כולה באנגלית (בעיקר דרך דואר אלקטרוני).

בנוסף לכך, ככל שהמועמד מכיר יותר מערכות לניהול תוכן כדוגמת WordPress ,Joomla או Drupal, כך לחברה יהיה יותר כדאי להעסיק אותו מכיוון שהיא לא תצטרך להשקיע בו עוד זמן הכשרה. לעיתים נדרש גם ידע בסיסי בשפת HTML או CSS למקרה שרוצים לשתול קטעי טקסט באתרים עם מערכת ניהול תוכן מוגבלת.

 דרישה אחרת שהיא כמעט תמיד בגדר חובה היא הכרת מערכות לניטור תעבורה מאתרי אינטרנט. ברוב המקרים משתמשים במערכת של גוגל, Google Analytics, אך לעיתים לא רוצים שלגוגל תהיה גישה אל האתר בשום רמה, ולכן משתמשים במערכות דומות בקוד פתוח כגון Piwik. בכל אופן, גם כאן העקרונות של כל המערכות השונות הם דומים מאוד.

ראש גדול, עבודה בצוות, ניהול פרויקטים וכו'

מודעות דרושים רבות מציינות גם דרישה לראש גדול, יכולת עבודה בצוות או עבודה על מספר פרויקטים במקביל. אלו הן דרישות שאסור להקל בהן ראש מכיוון שככל שהחברה בה עובדים היא גדולה יותר ויש לה יותר אתרים או לקוחות, כך יש לה יותר ויותר צוותים. שיתוף הפעולה בין צוות לצוות והיחסים הבין אישיים בתוך הצוות עצמו הם קריטיים על מנת שהאתרים יקודמו כפי שצריך. לדוגמה, מייל חשוב במיוחד שהגיע בבוקר לא יכול לחכות עד סוף יום העבודה, ואם יש תקלה באחד האתרים, כל דקה שבה הוא אינו באוויר יכולה לגרום לנזק כספי כבד למדי.

בנוסף לכך, וכמו בתחומים רבים אחרים בהייטק, ישנה ציפייה כללית מן המועמד לכך שיוכל לעבוד במשך שעות ארוכות גם בזמנים לא שגרתיים.

מחפש עבודה בתחום ה-SEO? צפה במשרות ה-SEO באתר שלנו ושלח קורות חיים

לעתים, כשיש כל כך הרבה מועמדים על שטח משרות יותר מצומצם, מה שיקבע האם תוזמנו לראיון העבודה או לא, יהיה קורות החיים שתגישו והאופן בו תשווקו את עצמכם. רושם ראשוני הינו מרכיב חשוב ביותר, על כן, יש לכם הזדמנות אחת ללכוד את תשומת ליבו של המעסיק הפוטנציאלי שקורא את מסמך קורות החיים שלכם.

למעשה, כתיבת קורות חיים אינה תהליך מורכב. אך למי שעתיד להגיש את קורות חייו לראשונה, משימה פשוטה זו יכולה להלחיץ, ומנגד – מועמד המגיש מסמך זה ביהירות, הרי שסיכוייו פחותים אף יותר. כמו בכל שאלה, גם כאן האמת מונחת באמצע. במהלך מאמר זה, נספק לכם כלים שיסייעו לכם בתהליך הקבלה אל משרות קידום אתרים בהן אתם חושקים. המדריך כולל:

  • הנחיות לניסוח מכתב מקדים שיצורף למסמך קורות החיים וישקף בתמציתיות הן את הידע והנסיון שלכם והן את האופי והערך המוסף שלכם.
  • הנחיות לניסוח קורות חיים שמצד אחד יבליט את כישוריכם והישגכם, ומצד שני, שיעזור לכם להצמד לעובדות רלוונטיות ולא להציג את מה שאין.

כתיבת מכתב מקדים – הכינו את הקרקע

מאד מקובל לאחרונה לצרף מסמך נוסף לקורות החיים, הפונה בנימה יותר אישית למקום העבודה. במסמך הזה המועמד מבקש לחדד מדוע הוא מעוניין במשרה ומדוע הוא המתאים ביותר עבורה. הפיתוי לצרף מכתב מקדים בן 2 דפי פוליו הוא גדול. אך חשוב לזכור כי זמנו של המעסיק שמקבל את פנייתכם קצר, ובנוסף אליכם, שולחנו עמוס בפניות נוספות. על כן, השתדלו שהמכתב יהיה מתומצת, מנוסח היטב וקליט. להלן הפרטים שאמורים להיות במסמך המקדים:

  1. פרטי השולח והנמען – ציינו באופן מקצועי ומנוסח את שמכם ולמי מיועדת הפניה.
  2. הקדמה – ספרו על עצמכם בקצרה, תחום עיסוקיכם הנוכחי ושאיפותיכם בנוגע למשרה אליה הגשתם מועמדות.
  3. תוכן המכתב – במספר קטן של פסקאות, לעניות דעתי לא יותר משתי פסקאות, בהן תסבירו מדוע אתם מעוניינים במשרה, ומדוע אתם מתאימים. זיכרו – אינכם מתמודדים לבד על אותה משרה, אך בבואכם לנמק את המכתב המקדים, הצמדו לעובדות!
  4. סיכום – השאירו פרטי התקשרות והביעו את הערכתם לנוכח סבלנותו של הקורא.

כתיבת קורות חיים – התחלה, אמצע וסוף

מבנה נכון ומנוסח באופן מקצועי של קורות החיים, מעלה משמעותית את סיכוייכם לקבל תשובה שבה אתם מוזמנים לראיון. ייתכן שעשיתם ועברתם המון בחיים, אך חשוב לציין במסמך רק את מה שרלוונטי למשרה הספציפית שאליה אתם מגישים מועמדות ולהשתדל לרכז את הכל בעמוד אחד בלבד. כמו כן חשוב שתעדכנו באופן שוטף את המסמך. להלן מבנה מסמך קורות החיים:

פרטים אישיים

  • שם
  • תאריך לידה
  • ארץ לידה
  • תאריך עלייה לארץ
  • פרטי קשר
  • מצב משפחתי

השכלה

  • כמה שנות לימוד עשיתם? 12 שנה? האם יש לכם בגרות מלאה?
  • ציינו באם רכשתם תואר ראשון או שני, או שמא השכלתכם העל תיכונית מסתכמת בלימודי תעודה או קורסים מקצועיים.
  • סדרו את מקורות ההשכלה בהתאם לסדר כרונולוגי הפוך, כלומר מהאחרון שעשיתם ועד לראשון.
  • ציינו את שם המוסד האקדמי שבו למדתם.

עבודה וניסיון תעסוקתי

  • ציינו את שמות מקומות העבודה בהם שירתתם ואת השנים עבור כל תפקיד.
  • גם במקרה הזה יש לציין את מקומות העבודה בהתאם לסדר כרונולוגי הפוך.
  • עבור כל משרה, ציינו את שם התפקיד, תחומי האחריות שלכם ומה כללה העבודה. אם כחלק מהעבודה עבדתם עם לקוחות בחו"ל ציינו זאת – זה רק יוסיף לכם נקודות.

שירות צבאי

  • אם שירתתם, ציינו את הפרטים הבאים: יחידה, דרגה והאם שירתתם שירות מלא. אם לא שירתתם, ציינו סיבה.
  • אם כחלק מהשירות הייתם בתפקידים פיקודיים שבמסגרתם ניהלתם חיילים, ציינו זאת. כמובן שאם הייתם קצינים, מומלץ מאד לציין גם זאת.

שליטה במחשבים/תוכנות

  • אם יש לכם ידע ושליטה במחשבים/תוכנות מסוימות, ציינו באילו תוכנות ורמת הנסיון שלכם בכל אחת מהן.
  • כאן המקום גם לציין את השליטה שלכם באפליקציות וכלים מקצועיים ייעודיים (כגון "Google Webmaster Tools" עבור מודעות דרושים מקדמי אתרים).

שפות

זהו מרכיב חשוב בקורות החיים. היום ישנן לא מעט משרות הדורשות שליטה בשפות.

  • אם יש לכם שליטה בשפות זרות, ציינו מה הן ואת רמת השליטה שלכם (שפת אם, רמה גבוהה, רמה נמוכה). אל תקשטו את המציאות ותציינו רמת שפה שאינה נמצאת בשליטתכם.
  • עבור כל שפה, פרטו את השליטה שלכם בכל אחד משלושת מרכיבי השפה: דיבור, קריאה, כתיבה.

שונות

בדומה למכתב המקדים, נצלו את החלק הזה וכתבו בקצרה על עצמכם. זה המקום לשלב דברים כמו: התנדבויות שעשיתם, פרוייקטים שונים, יכולת מנהיגות מוכחת, תכונות אופי בולטות וכו'. החלק הזה הוא אינו הכרחי ולא נחשב לחלק פורמאלי שמסמך קורות חיים חייב לכלול לכן הוא נתון לשיכולכם. בכל מקרה, אם החלטתם להוסיף אותו חשוב שיהיה תמציתי ויכיל רק את הדברים העיקריים שלדעתכם חשוב שהמעסיק ידע.

אלוהים נמצא בפרטים הקטנים

לפני שאתם משגרים את המסמך במייל, בפקס או בדואר, הקדישו עוד רגע קט לקריאה מדוקדקת של הפרטים שהזנת או שאלו ששכחתם להזין – אין דרך חזור.

  • הקפידו שכל הפרטים החשובים מופיעים כראויי, כגון: פרטי קשר, הישגים ורמת השכלה.
  • שכתבו עוד ועוד את אופן ניסוח המסמך, הן את המכתב המקדים והן את קורות החיים. אינכם מתארים לעצמכם כמה נקודות זכות מקבל מועמד בעל יכולת התנסחות גבוהה.
  • הקפידו על מסמך ללא שגיאות כתיב! עד כמה שזה נשמע טריוויאלי, מרוב פזיזות לפעמים נעשות הרבה מאד שגיאות מבלי לשים לב.
  • לסיום, היו עניינים לא יצירתיים. נסחו מסמך משקף וענייני, אל תנסו להראות מביני עניין או משעשעים.

בהצלחה! 🙂